Verkeercharter
Waarom een verkeercharter?
Een schoolomgeving is voor een groot stuk anders dan heel wat andere plaatsen in de publieke ruimte. Ze vraagt dan ook om een specifieke aanpak. Bij voorkeur ziet de omgeving er zo uit dat kinderen en jongeren er veilig kunnen bewegen. Zo nodigt ze uit tot zelfstandigheid, zonder dat (groot)ouders zich zorgen hoeven te maken. Elke schooldag biedt kinderen en jongeren mooie kansen om nieuwe ervaringen op te doen. Ze komen daarbij regelmatig in aanraking met moeilijke of gevaarlijke verkeerssituaties.
De dagelijkse verplaatsingen van kinderen van en naar school vormen een belangrijk deel van hun leven en verdienen een veilige, toegankelijke omgeving. Met dit verkeerscharter willen we de schoolomgeving van GBS De Windwijzer omvormen tot een veilige plek waar voetgangers en fietsers centraal staan en waar alle betrokkenen – leerlingen, ouders, personeel en buurtbewoners – zich veilig kunnen verplaatsen en elkaar kunnen ontmoeten.
Gebaseerd op 5 kernprincipes
- Kindgerichte omgeving: Kinderen kijken anders naar het verkeer. Daarom richt dit charter zich op maatregelen die hun veiligheid en zichtbaarheid verhogen.
- Voetgangers en fietsers eerst: We volgen het STOP-principe. Het legt een rangorde vast voor de wenselijke mobiliteitsvormen:
- voetgangers (‘stappers’),
- fietsers (‘trappers’),
- openbaar vervoer en individueel gemotoriseerd
- vervoer (‘personenvervoer’; auto, moto,bromfiets).
Zo stimuleren we duurzame en gezonde vervoerswijzen.
- Bewustwording en educatie: Samen met ouders en de school zetten we in op verkeerseducatie en bewustwording, zodat kinderen opgroeien als verantwoordelijke verkeersdeelnemers.
- Beheersing van drukte: Door duidelijke richtlijnen voor verkeersstromen en parkeerzones beperken we de drukte rond de school tijdens piekmomenten.
- Ontmoetingsplek voor de buurt: De schoolomgeving is ook een sociale ruimte waar mensen elkaar ontmoeten, wat bijdraagt aan een veilige en aangename sfeer.
Hoe kijken kinderen naar het verkeer?
- Ze kunnen afstand en snelheid nog niet goed inschatten. Grote dingen lijken voor hen dichterbij dan kleinere dingen.
- Ze kunnen links en rechts niet altijd van elkaar onderscheiden.
- Ze zijn klein qua gestalte. Daardoor alleen al zien ze minder van de verkeerssituatie dan volwassenen.
- Ze nemen minder goed waar wat zich in de zijkanten van hun gezichtsveld
- Ze kennen het verschil niet altijd tussen zien en gezien worden (“Ik zie de auto dus de auto ziet mij”).
- Ze herkennen de (verkeers)geluiden niet
- Ze hebben het moeilijk om te weten waar geluiden vandaan komen.
- Ze kunnen de geluiden moeilijk interpreteren.
- Ze zijn impulsiever, speels en niet zo bewust van mogelijke gevaren .
- Ze geven aandacht aan wat opvalt, niet zozeer aan wat belangrijk is voor hun eigen veiligheid. “Een bal vliegt op de straat, dus ren ik er vlug achter.”
- Ze hebben een blind vertrouwen in regels, infrastructuur en gedrag van andere weggebruikers (“Een rood licht doet auto’s altijd stoppen”).
- Ze zijn gevoelig voor groepsdruk.
Wat verwachten we?
Veiligheid
- Fietshelm: En geef het goede voorbeeld door zelf ook een helm te dragen wanneer jullie samen naar school fietsen.
- Fluohesje: Een reflecterende band aan de linkerarm (de kant waar autolichten op schijnen) kan een mooie aanvulling zijn.
- Fiets: Ook de fiets moet in topvorm zijn: met opgepompte bandjes, het zadel op de juiste hoogte, goed bereikbare remmen, een fietsbel en lichtjes voor als de dagen korter zijn.
- Maak er geen race tegen de schoolbel van. Laat je kind ruim op tijd met de fiets naar school vertrekken. Haast gaat altijd ten koste van de nodige aandacht voor het verkeer.
- Kies de veiligste route, niet de kortste. Kijk eens op de website https://www.route2school.be/login/ovmap/laarne waar de veiligste route uitstippelt is om naar school te komen.
- Laat je kind voorop fietsen: Misschien heb je de neiging om voor je kind te fietsen maar let op: Je zoon of dochter rekent erop dat jij alles in de gaten houdt en de aandacht verslapt. Fiets daarom altijd achter je kind. Zo geef je het wat verantwoordelijkheid, maar kun je toch bijsturen wanneer het fout dreigt te gaan.



Schoolstraat = Fietsstraat
- Fietszone: Aan het begin van een fietszone staat een blauw verkeersbord met daarop een witte fietser en een rode auto. De fietszone eindigt nu bij hetzelfde verkeersbord met de fietser en de auto, maar dan met een rode streep erover.
- Snelheid beperkt tot 30 km/u: Dat geldt voor al het verkeer, ook voor de fietsers zelf dus. De snelheidslimiet geldt altijd, dus ook als er geen fietser te zien is.
- Fietsers maken gebruik van rijbaan: Fietsers mogen er de hele breedte van de rijbaan gebruiken als het een eenrichtingsstraat is. Is er verkeer toegelaten in beide richtingen, dan mogen fietsers de helft van de breedte aan de rechterzijde gebruiken.
- Niet inhalen: Auto’s en moto’s mogen fietsers niet inhalen, ook niet als de weg daarvoor breed genoeg is.

Zebrapad – Veilig oversteken
- Het is belangrijk om weten dat voetgangers die aanstalten maken om het zebrapad te gebruiken of zich al op het zebrapad bevinden voorrang
- Een fietser die is afgestapt en de fiets aan de hand houdt, wordt ook aanzien als een voetganger en heeft dus ook voorrang.
- Wie al fietsend oversteekt aan een zebrapad heeft geen voorrang. Een fietser die een oversteekplaats voor fietsers gebruikt, heeft pas voorrang wanneer hij zich al op de oversteekplaats bevindt.
- Kinderen, vooral jonge kinderen, moeten veilig kunnen oversteken onder begeleiding van een volwassene om gevaarlijke situaties te vermijden.
- Aan zebrapaden ter hoogte van een school staan vaak gemachtigde opzichters. Zij zijn bevoegd om groepen kinderen veilig te laten oversteken en hebben daarvoor een opleiding gevolgd.
Het zijn geen bevoegde personen en kunnen dus geen bevelen geven, geen verkeer regelen en geen bekeuringen uitschrijven. Wel mogen ze overtredingen aangeven bij de politie.
Gemachtigde opzichters mogen wel aanwijzingen geven die je als bestuurder moét opvolgen.

Voet- en of fietspad
- Bestuurders die fietsers of voetgangers voorbijsteken of inhalen moeten altijd minimum 1,5 meter afstand houden buiten de bebouwde kom en 1 meter binnen de bebouwde kom. Dat geldt dus ook wanneer de fietser of voetganger zich op een fietspad of voetpad bevindt.
- Wie z’n auto net geparkeerd heeft moet bij het openen van het portier ook extra aandachtig zijn voor fietsers of voetgangers. Goed in de spiegels en over de schouder kijken dus. Daarbij open je best het portier met de zogenaamde ‘dutch reach’ waarbij je de deur open doet met de hand die het verst van het portier is. Zo kijk je automatisch al een beetje over je schouder.

Kiss & Ride zone
- Een Kiss & Ride-strook is een zone waar u als (groot)ouder kan stoppen met de wagen om er jullie (klein)kinderen af te zetten of op te halen.
- Opgelet, een Kiss & Ride-strook mag niet verward worden met een zone voor kort parkeren.
- Opdat de zone optimaal zou renderen, is het primordiaal dat u als (groot)ouder niet langer dan nodig blijft staan om de kinderen af te zetten of op te pikken. Ideaal is dat u achter het stuur van uw voertuig blijft zitten.
- In het algemeen is een Kiss & Ride-strook geschikt voor kinderen uit het lager onderwijs. Deze oplossing is minder aangewezen voor kleuters omdat zij niet groot genoeg zijn om alleen uit te stappen.
- Ouders die hun kinderen naar de klas willen begeleiden worden aangespoord tot kort parkeren, dit door te parkeren op een normale parkeerplaats en niet op de Kiss & Ride-strook.

Correct parkeren
- Wie z’n kroost met de auto naar school brengt moet er goed op letten dat de wagen altijd reglementair geparkeerd wordt. Parkeren is alleen toegestaan in de daarvoor bestemde parkeerzones.
- De kinderen snel laten uitstappen doe je niet op een fiets- of voetpad. Daarop stilstaan of parkeren is namelijk verboden. Hetzelfde geldt voor een zebrapad.
- Ook stilstaan of parkeren op de rijbaan is verboden in de eerste vijf meter voor een zebrapad.
Samen kunnen we ervoor zorgen dat de schoolomgeving van De Windwijzer een veilige en gastvrije plek is voor onze kinderen. Dit charter biedt richtlijnen, maar uiteindelijk maken wij – ouders, leerkrachten, buurtbewoners en leerlingen – samen het verschil.
We nodigen iedereen uit om met een open hart en een oplettend oog bij te dragen aan de verkeersveiligheid rondom onze school. Door ons aan de afspraken te houden, elkaar te ondersteunen en bewust met elkaar om te gaan, maken we De Windwijzer tot een plek waar kinderen met vertrouwen en plezier naartoe komen.
Laten we er samen voor zorgen dat elke schooldag begint en eindigt met een veilige en zorgeloze tocht. Bedankt voor jullie inzet en betrokkenheid!